måndag 2 maj 2011

Livet är en fest!





Jag har för ovanlighetens skull hållit mitt ord. Den senaste tiden har nämligen dominerats av projekt. Inte vilka projekt som helst heller utan två av göteborgs bästa och hårdaste boulderprojekt.
I fredags kväll var det jättevarmt och det vankades grillfest men inte för mig för jag åkte till Tolered med Henke Sennelöv istället. När vi började värma upp på lite olika grejer så kändes klippan ganska sträv och fin trots värmen. Så efter ett tag började vi prova på "superprojektet" (som det beskrivs i föraren). Förra gången jag var där var med Erik Grandelius och Fredrik Dahl, den gången var Erik rysligt nära att sätta projektet men enligt vad han själv skriver så hoppade han ner 3 gånger från kanten av respekt för oss locals. Mantlingen verkade hur som helst ganska obehaglig men Henke hade provat och delade med sig av beta. När jag till slut lyckades göra kruxet, som består i att göra en lång kors från två nästan vertikala grepp och en dålig häl på en jättebrant arete (se bild), så gick mantlingen så snabbt att jag inte han reflektera över obehaget.

Livet är en fest, 8A. Det finns en grymt
cool och hård lågstart också.

Sedan den kvällen har jag haft problem med att hitta ett passande namn. Pratade lite med Henke men jag kände att det behövs något ganska storslaget och väldigt positivt eftersom det är ett av de finaste problemen jag klättrat. Lisa föreslog "Livet är en fest" som är en låt med Nationaleatern. Graden kändes inte lika svår att slå fast, 8A ska nog kunna stå sig, det vore konstigt annars.

Innan kruxet på Trainspotting.

I söndags kväll var jag och Fredrik ute vid ett kanske ännu mer känt och fint projekt nämligen Trainspotting i partille station, en crimpig historia som har två olika tänkbara avslut det ena är lite lättare och det andra är supercoolt. Denna kväll var förhållandena fantastiska och jag hade en vilsam och behaglig helg bakom mig, visserligen fylld av komockakrig och stretching. Sist jag var på Trainspotting var flera år sedan och då kom jag bara någon meter över backen, den här gången gick det bättre och jag var uppe vid kruxet flera gånger. Fredrik körde på projektet till höger och genomförde en imponerande hoppstart. Tyvärr kom ingen av oss upp trotts det fantastiska sticket.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra Klättrat Geir!
/ MH