onsdag 27 februari 2013

Vi söker lyckan i Spanien

Efter otaliga om och men lyckades jag till slut få bilen körklar och redo för spanien. Åkte till bilprovningen tidigt på morgonen 13 februari och till min stora lättnad och i viss mån förvåning gick den igenom. Skyndade hem och började packa inför kommande tre månader i Spanien. Jag lyckades komma ihåg det mesta. Någon gång runt elva lämnade jag Gamlestan och styrde söderut. Plockade upp Erik Grandelius i Dalby men innan dess hade jag redan fått soppatorsk en gång vilket bådade illa inför resan.
Det visade sig snarare vara ett gott tecken för det blev den smidigaste färden jag gjort hittills mellan Sverige och Spanien. På kvällen den 14 februari kom vi fram till parkeringen i Santa linya.

Parkeringen/campingen i santa linya. Grannsämjan var god.    

 I Santa linya la jag allt krut på att jobba in en 8c som heter "Digital system" efter 5 dagar kom jag upp till ankaret men lyckades inte klippa. Får lov att återkomma och ta revansch. Dagen efter provade jag på en 9a som heter "Fuck the system" och har samma start som 8c:n. Det kändes inte så dåligt även om det förstås kommer behövas mycket jobb för att kunna länka den.

Därefter styrde vi kosan till Oliana som är en makalöst häftig klippa med fantastisk stenkvalitet. Första dagen lyckades jag efter uppvärmningen on-sighta en 8a+ som heter "Mon dieu". Det kändes riktigt bra när jag klättrade och bortsett från att jag kom fel på ett ställe så var det inga problem.
 Kände på en 8c+ som heter "Joe bleau" som var himla fin.

Utsikt vid Oliana. En av Spaniens otaliga dammar som enligt en obekant källa byggdes under diktator Francos tid.
 På natten blev Erik magsjuk så dagen efter blev lugn. Vi gick iväg till klippan från vår campingplats på eftermiddagen och jag lyckades klättra "Humilides pa arriba" 8a+, också denna on-sight. Det är en ca 45 meter lång led som följer en fin tufa längs hela den övre delen.
Dagen efter provade jag att on-sihta en 8b som heter "de picos pardos". Tyvärr föll jag vid kruxet men lyckades därifrån gå till toppen så det var skoj. Himla fin led!


Vi har haft lite problem med att få tillgång till internet hittills men jag hoppas att det skall bättra sig så jag kan uppdatera bloggen lite oftare i fortsättningen.

Avsaknaden av klätterbilder kommer någ dessvärre att hålla i sig. Att fotografera sportklättring är inget för amatörer...

Här är några fler bilder som snarare illustrerar vardagslivet:

Erik försöker skapa ett brinnande inferno.
Här ser ni resultatet. Utan tvekan var det en stor framgång.
  
Erik lagar omelett till frukost nr 2.

Inga kommentarer: