torsdag 7 februari 2013

Verkstadsägarjävel 8A+ i Nylöse. Med film och allt!

 I fredags satt jag hemma och väntade på att mina bildelar skulle dimpa ner i brevlådan. Det var ganska tråkigt men jag var så ivrig att få börja meka. Till slut fick jag nog och gav mig iväg till Nylöse som är ett litet boulderområde alldeles intill Gamlestan, där jag bor.

 I nylöse går 2 moderna klassiker som Mange har satt upp, nämligen Downtown in Oldtown 7C och Friday night fistfight 7C+. Dessutom så fanns det ett projekt som jag hade kikat och klämt lite på för ganska länge sedan. Det var verkligen på tiden att börja jobba på det projektet. Lite av en skam att ha det ogjort när det är så nära.

 När jag kom dit märkte jag att landningen var lite o-bra, det hade jag nog inte tänkt på förut när jag bara gått och tittat på det utan att prova. När jag hade testat ett tag och känt att det skulle kunna gå snart så skulle jag testa det svåraste movet, som är upp till kanten, lite mer beslutsamt, precis när jag kände att det skulle gå vägen så lossnade det lilla högerhandsgreppet! Jag blev alldeles förtvivlad ett tag men det visade sig finnas nåt litet trams alldeles bredvid som man kunde hålla i.

Problemet består i princip av 2 riktiga flytt. Det första flyttet är ett skick till en konstig gaston-finger-stacking-list eller vad det nu heter? Det movet är lite sådär lagom svårt. Greppet man tar är inte så skönt. Sedan sätter man in foten vid handen, tar en liten list och sedan upp till det lilla greppet som beskrivs ovan. Därifrån gör man det svåraste flyttet upp till en list på kanten som är rätt bra, när man tagit den är det svåraste över.

Det kan se ut ungefär såhär:



 Anledningen till att jag berättar om detta först nu är att jag inte riktigt vågade sätta graden 8A+ även fast det verkade rimligt. Jag hade inte riktigt fått bekräftat om jag var i bra form ännu, nog för att det kändes så.
 Magnus var den ända jag visste som hade testat lite på det och han trodde också att det borde vara hårdare än 8A. Jag kom fram till att jag skulle prova Sexifierad 8A i Utby och jämföra med den innan jag bestämde mig.
 Så blev det emellertid inte utan istället gick det som det gick i Tolered. Det var en tillräckligt god bekräftelse på att jag inte är helt ur slag och att det är rimligt att jag kunde göra Verkstadsägarjävel på så pass kort tid och att den ändå kanske håller 8A+.

Inga kommentarer: