lördag 9 mars 2013

Lämnad åt mitt öde.





Erik i Oliana.
För några dagar sedan tog Erik flyget hem till Sverige. Innan dess hade vi klättrat några dagar till i Oliana. Jag lyckades till slut få ihop "gran bleau" 8b+/c som har samma slut som "joe bleau".

Vi åkte och hälsade på Jonas Wiklund som numera är en "local" i det storslagna klätterområdet Montserrat.  Det var trevligt att träffa honom, han var en utmärkt värd och hjälpte oss att hitta till en fin sektor i närheten. Vi klättrade en 7c och en 8b som jag lyckades göra på andra försöket, de var båda väldigt fina.
Jag måste säga att Montserrat verkar vara ett väldigt underskattat område.
När Erik hade åkt for jag och Jonas upp till santa linya. När vi kom dit var det väldigt blött. Vi klättrade en dag där, sedan åkte Jonas till Margalef medan jag stannade kvar för att känna lite mer på mitt projekt.
Parkeringen i santa linya, som tidigare huserat en rejäl samling klättrare, blev plötsligt väldigt öde. Bara jag och en spanjor vid namn Gonzalo var kvar.

Erik är nöjd när han fått proviant för resan till Montserrat.
Igår skulle norrmännen som bor i byn santa linya åka till Margalef över dan, jag och Gonzalo bestämde oss för att följa med.
Det visade sig att det hade regnat en del i Margalef också och bäcken som vi skulle korsa för att komma till sektorn "el catedral" var nu en strid å. Normmännen, Henning och Magnus, visade sig dock väldigt beslutsamma och tänkte inte låta lite vatten hindra dem från att ta sig till sektorn, som troligtvis skulle vara ganska blöt. Väl där fick vi bevittna när Magnus on-sightade en 8b+ i god stil.

Henning försöker ta sig över.
Sedan använde vi oss av ett rep och det var inga problem.
Gonzalo tittar på en vägg i Balaguer, som inte är riktigt rak.

Inga kommentarer: