onsdag 23 januari 2013

Le tic tac sittstart

I söndags, alltså dagen efter besöket i Utby, var jag i Tolered på egen hand. Tolered är i motsats till Utby ett område som jag besökt oproportionerligt mycket med tanke på att det också nästan alltid har rört sig om ett och samma block.
Det råkar bara vara ett av de bästa blocken som finns.

Har velat köra på mina projekt där väldigt mycket men inte varit där tillräckligt mycket denna säsong och därför sket jag i att ingen ville göra mig sällskap den här gången.

Det projekt som står högst på min önskelista just nu går här men det lämpar sig inte så bra för att köra på ensam då det är rätt högt och landningen är lite svajig. Däremot passar det andra projektet jag hade alldeles utmärkt för ensambouldering eftersom cruxet är ca en meter över marken.

När jag kom dit visade det sig att det inte bara var i Utby det hade snöat...


Här ser man överhänget där Livet är en fest går, de tre greppen mitt på. Nedanför ser man en stor rail som eftersändning följer. Längs den branta areten till höger går ett supercoolt projekt som jag verkligen vill göra och som jag tror är riktigt hårt.

Snön var torr och fin och gick lätt att sopa bort när man väl kommit upp på blocket vilket var lite besvärligt. Dagens projekt var alltså sittstarten till Le tic tac som är en enligt min mening klassisk 7A. Den är på baksidan av stenen som man ser på bilden.

Här ser ni hur det gick:


När den var avklarad så stod jag inför det vanliga besväret med att göra FA, man måste föreslå en grad. Den här gången kändes det extra svårt eftersom min klätterform har varit riktigt usel ett tag men jag tyckte att det just hade börjat kännas lite bättre. Sticket var oerhört bra när jag gjorde den och vid tidigare försök när formen varit god har den känts riktigt svår.

Idag var jag tillbaka i Tolered med Tumle. Vi provade ett dynoprojekt som går på ett annat block och gjorde Den onde 7B+ det var kul. Sen provade jag aret-projektet som syns på bilden vilket var väldigt efterlängtat, det kändes sådär, hade så väldigt svårt för andra flyttet. Tumle gjorde Le tic tac och kände lite på sitten, han sa att den var svår.
Jag provade projektet igen och provade att ta andra greppet lite annorlunda vilket gjorde underverk. Jag lyckades för första gången länka första och andra flyttet och dessutom tredje. Kände lite på de övre moven med hjälp av powerspot men det gick inget vidare fast jag vet att de inte är lika svåra. Sedan var det dags att ge upp innan alla tår var blåa av köld.

Det var verkligen ett genombrott på aret-projektet och det får jag ändå ta som ett tecken på att formen inte är så risig längre. Så med tanke på det och med lite längre eftertanke föreslår jag 8A på Le tic tac sitt. Jag känner mig inte alls säker på den saken, det är trotts allt ett riktigt svårgraderat problem med tanke på dess tekniska karaktär. Jag har ju träffat fel i grader förr och det behöver förstås inte vara hela världen men nu har jag delat med mig lite av hur det gick till och hur jag tänkte.

Inga kommentarer: